Bemästra det nya begreppet: Pandemisk hållbarhet

Published On: 2020-09-03

Vi har alla genomgått en lite konstig vår (haha, “lite”), som för många av oss har inneburit förändringar på jobbet, kanske minskad försäljning och en hel del oro. Men för några har det inte varit så. För vissa har våren istället inneburit ökad försäljning och ökade antal anställningar. 

Jag talar såklart om e-handeln. 

Ett exempel på detta är i april, när man i USA slog alla tidigare rekord i antal avskedade – förutom på amerikanska Amazon, där man tvärt om behövde anställa 100 000 personer. 

Här hemma i Sverige ser vi samma sak; de företag som gått framåt under pandemin, det var de som redan innan hade en välutvecklad e-handel. Främst de som riktar sig mot heminredning, bygg, samt sport och fritid verkar det ha gått bra för (Bygghemma.se ska visst ha haft en fantastisk uppgång). Vi såg också hur branscher som annars inte säljer online hittade på kreativa lösningar för att kunna göra just det, för att kunna fortsätta bedriva sin försäljning och anpassa sig till de nya förhållandena. Ja, vilken väldigt imponerande rush det var för att börja erbjuda sina produkter och tjänster online!

Och det är väl jättebra. Inte bara för att ta sig igenom pågående pandemi, utan även för att träna sig i att vara flexibel i sin verksamhet. Kunna anpassa sig efter kunderna och deras situation. Kanske även att bredda sina försäljningskanaler så att man inte är beroende av endast en. 

Att börja med e-handel kan låta komplicerat, men det är det verkligen inte. Har man redan en hemsida så köper man oftast till ett tillägg, ett program där du kan lägga ut dina varor, koppla ihop det med valfri betalningsmetod, och så börja låta beställningarna trilla in. När vi bygger e-handel gör vi det i WooCommerce. Det är ett tillägg till WordPress, som står för tveklöst den största andelen hemsidor i världen. WooCommerce är tillsammans med ett annat e-handelsprogram, Shopify, det som används mest världen över. Det är hyfsat billigt, enkelt och anpassar sig bra efter din verksamhet och hur du vill lägga upp din försäljning online. 

Men.

Visst saknar vi de normala tiderna?

Visst vill vi egentligen inte höra begreppet Pandemisk hållbarhet nu? Visst vill vi mycket hellre att livet bara ska återgå till hur det är när allt är normalt?

När man fick träffa sina kollegor på daglig basis, gå på större evenemang, slippa isolera sig vid minsta förkylning. Visst saknar vi tiden när ekonomin bara gick uppåt och där man kunde känna sig säker i att ens normala försäljning skulle fungera bra?

Ja, jo, det saknar vi. Men troligtvis kommer det dröja innan vi är tillbaka i det normala livet. Vem vet hur länge? Och även om det känns lite tungt att tänka på, så har vi bara att vinna på med att anpassa oss till nuvarande situation. Vi lär oss att sälja, träffas och jobba på nya kreativa sätt, och när livet någon dag återgår till hur det var innan Covid-19 – tänk då hur mycket vi kommer att ha utvecklats.


Vill du lära dig mer om e-handel?

Allt du behöver veta om E-handel

Kundcase e-handel: Elobina