Kundcase: Formtoppen
Formtoppen är en friskvårdsanläggning som ägs och drivs av Höllvikens Atlet Club (HAC). Anläggningen ligger i Höllviken och HAC är den största idrottsföreningen i Vellinge kommun.
Hemsida
http://www.formtoppen.nu/
Formtoppens problem:
Formtoppen är ett gym i Höllviken som har flera tusen medlemmar. Alla medlemmar kan sedan tidigare boka sina pass och hantera sin träningsdagbok via Formtoppens hemsida. När en medlem skriver upp sig till ett pass men inte får en plats blir denne satt som reserv. Problemet för Formtoppen var hur man snabbast och lättast får tag på alla dessa medlemmar som varje dag får tillgång till en reservplats som blivit ledig. Sedan tidigare har man använt SMS-påminnelser med uppmaningar att ringa in till den redan överbelastade receptionen om man önskar få platsen.
New Seeds lösning åt Formtoppen:
Tillsammans med SMS-teknik skapade New Seed en lösning på Formtoppens problem. Precis som tidigare skickas SMS ut till de medlemmar som har reservplatser men istället för att ringa tillbaka kan medlemmarna direkt svara på SMS-meddelandet! När en medlem får ett SMS om reservplats så väljer denne helt enkelt att svara på meddelandet och skickar tillbaka ett kort ”Ja” om man vill ha platsen. Denna information går sedan direkt till Formtoppens bokningssystem där platsen fylls av den aktuella reservplatsinnehavaren. Vill man ej ha platsen kan man även då svara och reservplatsen avbokas. För Formtoppens personal innebär detta att man endast behöver trycka på en knapp när man önskar skicka ut information om reservplatser till de reserver som står först i kön.
Tjänsten i korthet:
- SMS-utskick av korta meddelanden
- möjlighet för mottagare att lämna svar via SMS
- automatisk hantering av reservplatser för svar via SMS
- tidsbesparing för personal i receptionen
Kommentar från Formtoppen:
”Efter att den nya tjänsten togs i bruk har receptionen blivit mycket mer effektiv och kan lägga fullt fokus på våra medlemmar som finns i huset istället för att sitta i telefon och ta emot svar från reserver. Våra kunder är mycket positiva till tjänsten. Nu kan de svara på sin reservplats även om de sitter i möte det är bara för dem att sms:a Ja eller nej så sköter systemet resten, genialisk lösning. Bara positiva reaktioner både från kunder och reception mycket bra lösning.”
Tobias Lundström, Formtoppen