Sökmotoroptimering (SEO)

Ända sedan sökmotorernas uppkomst på Internet har webbplatsägare gjort sitt yttersta för att hamna så högt upp som möjligt bland deras sökresultat. I början handlade det om något så enkelt som att upprepa ett och samma ord så många gånger som möjligt på en sida. Senare gällde det att ha så många länkar som möjligt, ju fler desto bättre. Nu är det sociala medier som gäller och anpassning till besökare.

Ett helt yrke har skapats utifrån behovet att synas mest, en sökmotorkonsult. Vi på New Seed är specialiserade på en väldigt specifik del av sökmotoroptimering, nämligen teknisk sökmotoroptimering. Det innefattar tekniker för att göra en webbplats så ”läsbar” som möjligt av både besökare och sökmotorer genom korrekt användning av rubriker, länkar och textmassor.

Som nämndes tidigare har sökmotoroptimering förändras radikalt den senaste tiden. Både Google och andra sökmotorer har blivit ”smartare” och mer anpassade till att urskönja vad som faktiskt uppskattas av besökarna till en webbplats. Se nedanstående jämförelse över hur situationen har ändrats de senaste tio åren:

SEO jämförelse mellan 2002 och 2012

Tidigare var man tvungen att både skapa bra innehåll och ha ett SEO-upplägg för att få många besökare. Idag kan man med gott samvete börja med att fokusera på besökare och sedan, om behovet uppstår att ta det ytterligare lite längre, göra ytterligare förbättringar inom SEO.

New Seed erbjuder hjälp att analysera och förbättra de tekniska aspekterna av er webbplats. Vi har experter som har jobbat på ett eller annat sätt inom teknisk SEO ända sedan 1999. Kontakta oss för mer information om vad vi kan erbjuda! Vi kommer även gärna i kontakt med andra sökmotorspecialister som arbetar inom angränsande område i SEO såsom exempelvis innehåll och marknadsföring.

Vi erbjuder även en kort presentation av läget för SEO 2013. Se ett exempel på en sådan presentation som vi laddat upp på Slideshare:

Vill ni veta mer så tveka inte att kontakta New Seed!