Google Analytics på offentliga webbplatser

Published On: 2021-02-26Tags: , , ,

Ekot granskar svenska myndigheters användande av Google Analytics

Google Analytics är ett verktyg som de flesta som jobbar med webbsidor eller marknadsföring känner till. Det är skapat av Google och hjälper ägaren till webbsidor att se hur dess besökare hittat till webbsidan och hur de navigerar när de väl är där. Google Analytics är gratis att använda. Den enda haken är att Google själv tar del av de uppgifterna som sparas via spårningen. 

Anledningen till att de flesta webbsideägare vill ha den statistik som Google Analytics bidrar med är för att få en enkel och övergripande bild av hur besökarna rör sig på webbsidan. Den information vi får av Analytics är ”gratis”. Priset vi betalar är att Google tar del av samma information. På sätt och vis kan man säga att webbplatsägaren säljer ut sina besökares information i utbyte mot en tjänst för statistik.

Googles syfte med detta är att skaffa sig en så bra helhetsbild av användare som möjligt – för att på så sätt sälja reklam till dem via Google AdWord. Genom att spara data från många olika webbplatser får Google en mycket större och mer detaljerad bild än vad varje enskild webbplatsägare får. Dessutom eftersom bolaget är amerikanskt lyder det under amerikanska lagar, och kringgår därmed de mer stränga europeiska integritetsskyddet. Google har anpassat sin tjänst för den europeiska marknaden och det går att anonymisera IP-nummer – men tyvärr är det inte standardinställningen och därför glömmer många att göra det.

Sveriges Radios hemsida om nyheten om Google Analytics
Sveriges Radios hemsida med nyheten om att Google Analytics används utan anonymiseringsfunktion på flera svenska myndighetssidor.

Detta problem uppmärksammar Ekot. De har granskat 500 webbplatser som ägs av kommuner, regioner och myndigheter. Av de 500 så var det 150 stycken som skickade vidare besökarens IP-adress till Google utan att informera om det, och ytterligare drygt 80 stycken som skickade vidare även om de sagt till besökaren att de inte skulle göra det. Och just på myndigheters webbsidor, där kan det ju vara så att vi inte vill att Google ska få information om exakt hur vi rör oss. Det finns dessutom en större principfråga om svenska myndigheter ska främja ett amerikanskt bolag?

Detta är sannolikt inte något kommunerna och myndigheterna har gjort med avsikt. Troligtvis beror det på okunskap om vad Google faktiskt tar del av. Google Analytics är ju ett väldigt användbart gratisverktyg, väldigt praktiskt för att analysera sin webbsida för att ge en bättre upplevelse. Men, vi tycker inte att myndigheter slentrianmässigt ska lämna ifrån sig information till Google.

Google Analytics är väldigt populärt och används på många webbplatser – även vår egen hemsida för NewSeed. Det är dock ett övervägande om man bör göra det eller inte. För vårt partnerbolag K for Contact AB är det en mycket viktig principfråga. Deras webbplats är helt utan cookies eller annan spårningskod! Det går att skapa en webbplats som faktiskt inte ”läcker” information till de stora IT-bolagen. Som företagare är det upp till var och en om utbytet av data mot en tjänst är värt det eller inte – men man bör vara medveten om att utbytet sker!

Matomo logo
Matomo är öppen källkod och ett alternativ till Google Analytics.

Ett alternativ till Google Analytics är programmet Matomo. Matomo ger ungefär samma verktyg som Google Analytics, men du som webbsideägare blir den enda som får ta del av informationen. Matomo är bland annat väldigt populärt i Tyskland, där frågan om integritetsskydd är mer utbredd. Till skillnad från Google Analytics så kostar Matomo pengar i form av en driftskostnad. Det är denna driftkostnad som Google Analytics så ”generöst” bjuder på och är alltså de värde som Google sätter på insamlingen av data.

Det finns en anledning till att många av Googles verktyg är gratis – men att företaget ändå tjänar otroliga summor pengar. Vår betalning ligger i information om oss. Och det, det tycker inte vi att myndigheter ska sälja om oss!

Är du intresserad av att höra mer eller få hjälp med att hitta alternativ till Google Analytics? Vi kan hjälpa till att installera och driva exempelvis Matomo – prata med oss! Vi kan förklara mer i detalj vilka för- och nackdelar som finns med de olika tjänsterna. Om inte annat så bjuder vi gärna på en nyttig lektion i datalagring och integritetsskydd!


    LundMalmöGöteborgStockholmAnnat (ange under övrigt)