Gastropoint
Gastropoint är ett startup som föddes i Coronakrisen. Gastropoint möjliggör för privatpersoner att köpa mat lagad på restaurang men utan att behöva vistas i restaurangen. Grundidén är att bredda restaurangers räckvidd samtidigt som de möjliggör ett större utbud av smakupplevelser i mindre städer och byar runt om i landet. För att möjliggöra detta så har de effektiviserat transporter mellan restauranger och kunderna genom att ha upphämtningsplatser – GASTROpoints – dit maten leveras och hämtas av kunden själv.

Gastropoints behov:
Webbsidan för Gastropoint är det som driver företaget. Att den fungerar precis som den ska är grunden för att deras verksamhet går som planerat och blir lönsam. För att affärsplanen skulle gå ihop krävdes det att mycket som annars sköts manuellt istället sköttes automatiskt på hemsidan. En perfekt bild av hemsidan var redan utformad av ägarna och en designer och en första version var lanserad. Gastropoint hade en mycket bra bild av vad de ville utveckla och hade även själva kompetensen att göra det. De insåg dock snabbt att deras tid och kunskap behövdes inom andra delar av verksamheten.

För att underlätta för Gastropoint, som så många andra startups har det tungt i början, behövde webbsidan automatisera så mycket av arbetet som möjligt och för att avlasta ägarna. Precis det tycker vi är roligt – att få klura på ett företags utmaningar och använda vår tekniska expertis för att göra deras jobb så enkelt som möjligt. NewSeeds motto Förverkligar idéer passar verkligen in här!

NewSeeds lösning:
Två saker stod i fokus när vi byggde Gastropoints webbsida:

  1. Den skulle vara så automatiserad som möjligt så verksamheten krävde minimalt med jobb från ägarna.
  2. Kundens beställning skulle genomföras med så få klick som möjligt, för att beställningen skulle läggas så enkelt som möjligt.

För detta så har hemsidan byggts upp så att data hämtas upp baserat på restaurang. Detta var nödvändigt då verksamhetens erbjudanden och restauranger kommer i intervall. Istället för att ägarna skulle behöva gå in och lägga in det nya erbjudandet eller restaurangen varje gång, så läggs det nu in automatiskt.

Eftersom kundens köp baseras på en mängd olika faktorer – så som upphämtningsplats, event, restaurang och vald maträtt/produkt, så är hemsidan byggd så att all information om kundens köp sparas i kundvagnen. Detta för att skapa en grundlig och enkel beställning för Gastropoint att följa. Det underlättar stort för ägaren till all internetförsäljning som baseras på flera olika faktorer.

Det är även gjort så att Gastropoint kan hämta ut data för alla de restauranger de har lagt in i systemet. Även restaurangägarna ska kunna hämta ut data för sin restaurang, för att enklare kunna beräkna på de beställningar som gjorts.

Utöver de funktioner om utvecklades i första steget har det tagits höjd för framtida utveckling som kan komma att behövas efterhand som systemet växer och används.

Sammanfattningsvis har följande tekniker använts:

  • Sida byggd i WordPress
  • Butiken använder sig av WooCommerce
  • Anpassning av befintligt tema för att optimera företagsidén.
  • Strukturering av data som en stabil grund att bygga vidare på

Resultatet är en webbsida som automatiskt sorterar beställningarna för kunden och för leverantören, och därmed starkt minskar mängden arbete för företagets ägare.

Kommentar från Gastropoint:

NewSeed var, som alltid, smidiga att jobba med och gav oss genomtänkta lösningar på våra problem.

– Simon Wext, Co-founder och CPO/CTO på Gastropoint