Vad händer om din webbplats helt plötsligt skulle få tusenfalt mer besökare än den brukar? Klarar den av trycket eller kraschar den? För vissa typer av webbplatser kan detta vara ett normalfall, exempelvis för händelser eller konferenser. Dessa sidor har ett långsamt växande antal besökare fram till själva händelsen, sedan en intensiv period under själva händelsen för att sedan återgå till en avtagande besökarfrekvens efteråt. Även ”helt vanliga” webbplatser kan uppleva detta fenomen om de skulle råka bli omnämnda eller uppmärksammade via exempelvis en viral kampanj i sociala media.
Det vore mycket tråkigt båda för besökare som inte kan se det de eftersöker och webbplatsägare som inte kan presentera sig själva när detta inträffar. Sån tur är finns det metoder att förebygga detta på – och det behöver inte ens vara dyrt! Att betala för kapaciteten själv via ett traditionellt webbhotell kan bli kostsamt. Istället ska man utnyttja internets distribuerade kapacitet och koppla upp webbplatsen till ett så kallat ”Content Delivery Network” (innehållsnätverk eller CDN). Med ett CDN rätt konfigurerat kan en sida klara mångfalt flera besökare.
New Seed har på uppdrag av ECNDT 2018, en konferens för oförstörande provning, satt upp en webbplats med CDN. Just denna lösning är byggd i Amazon med en traditionell webbservern i grunden och sedan Amazons CloudFront-nätverk (CDN) framför. En intressant detalj i Amazons prismodell är att datatrafiken via ett CDN är billigare än om den hämtas direkt från servern. Detta medför även en kostnadsminskning för datatrafik.
En annan fördel med ett CDN är att det är ett distribuerat nätverk av noder. En besökare ansluter alltid till den närmaste noden i nätverket. Upplevelsen av besöket blir också snabbare svarstider och generellt bättre prestanda på webbplatsen.
Är ni intresserade av att sätta upp en webbplats med hög prestanda eller vill veta mer om CDN så hör av er till oss på New Seed!