Ta kontrollen över din information på Google

Vill du själv kontrollera de grundfakta som Google visar om dig vid sökningar? Vill du skapa en enkel stilren gratis hemsida som presenterar grundfakta och inte har några specifika krav på layout eller design? Du skapar allt innehåll själv och behöver därmed inte anlita någon dyr konsult.

Med Google My Business kan ni ta kontroll över den information som visas om ert företag i sidospalten på Google när de söker efter er.

Grundfakta om företaget

Detta tips gäller faktiskt både de som redan har en hemsida och de som ännu inte skaffat en för sitt företag. Google erbjuder ett verktyg som de kallar för ”Google My Business” där man som företagare kan fylla i fakta om sitt företag. Bland annat kan man skriva in öppettider, lägga upp bilder samt beskriva vilka tjänster man erbjuder.

Instruktionsvideo från Google (på engelska).

Denna information använder sedan Google för att visa i sökresultaten om ditt företag kommer med. Här föreslås då användaren att direkt ringa eller kontakta ert företag samtidigt som de bilder ni själva valt ut för att representera er visas i sökresultatet. Att fylla i denna information är även viktigt för sökmotoroptimering (SEO). Det går även att välja ut nyheter och publicera dessa så att de visas i samband med sökresultaten.

Det är mycket enkelt att komma igång, ungefär som att fylla i en profil i sociala media. Gå till Google My Business och välj att skapa ett konto där. Följ sedan guiden och fyll i dina uppgifter. Tyvärr går processen inte att beskriva i detalj då den är annorlunda beroende på dina val samt att Google uppdaterar och ändrar i den löpande.

Ett vykort från Google

Ett steg som kanske förvirrar är att Google vill skicka ett vykort till dig. Detta för de vill verifiera att den adress du fyller i stämmer och att vykortet kommer fram. På vykortet står en sifferkod som du måste fylla i på Google My Business. På så sätt blir adressen verifierad och dina företagsuppgifter kommer även att synas på Google Maps. Detta steg är extra viktigt för de företag inom exempelvis restaurangbranschen eller andra där det är troligt att en besökare letar upp er via en karta.

Googles ”instrumentpanel” för den information som visas om ditt företag.

Det går även att ange öppettider inklusive avvikande tider vid exempelvis helger. Detta hjälper era besökare veta när de kan komma och undviker irritation om de tror att ni har öppet när ni egentligen har stängt. Google påminner er dessutom att fylla i och uppdatera era öppettider när sådana helger närmar sig.

En förklaring (på engelska) av verifieringsprocessen.

En hemsida publiceras

När all information är ifylld och bilder uppladdade till Google My Business så kommer Google automatiskt att skapa en enkel hemsida av allt. Under menyalternativet ”Webbplats” så kommer du redan att se en förhandsversion av hur den ser ut. Nu kan du göra mindre justeringar såsom tema, texter och färger. Det är inte mycket som går att ändra på utan alla utseende blir nästan likadana.

På NewSeed skapade vi enkelt en sådan här hemsida då vi redan hade all information ifylld av SEO-skäl. Du kan se vår färdiga hemsida här:

Det blev inget design-mästerverk men det viktigaste finns med.

Google skapar automatiskt en domän till er som alltid slutar med ”business.site”. Det går att lägga till en egen domän men då måste denna tyvärr köpas via Google. Om ni redan har en egen domän så är det enda alternativet att ”skicka vidare” dessa besökare till den adress Google skapar åt er.

Mer avancerad hemsida

Blev det lite för enkelt? Det är som sagt oavsett bra att fylla i all denna information åt Google av SEO-skäl. Resultatet blir kanske i enklaste laget för många. Nästa alternativ för en hemsida vore till exempel med hjälp av WordPress eller e-handel med WooCommerce.

Kontakta oss på NewSeed om ni vill veta mer. Kom förbi på en kaffe och få en kostnadsfri introduktion till vad vi erbjuder!