Att säga att digitaliseringen och den tekniska utvecklingen går snabbt är en fras som med tiden har blivit lite uttjatad. Men, med hänsyn till vad den faktiskt har möjliggjort, så är det värt att nämna igen; med hjälp av modern teknik kan kan du idag göra så mycket mer än vad du kunnat tidigare. Vi ska här gå igenom hur modern teknik möjliggör företagande på internet och hur du enkelt kan dra nytta av tekniken för att förbättra din verksamhet.

Hinner du inte läsa hela artikeln – hoppa direkt ner till sammanfattningen!

Varför satsa på att vara på internet?

Vi spenderar idag mer vaken tid på internet än vad vi är på någon fysisk plats.

Om du visste att din kundgrupp befann sig flera timmar om dagen på en specifik fysisk plats, låt oss säga en shoppinggata. Hade du då velat placera din verksamhet och din försäljning där? Om du dessutom visste att det var dit dina kunder gick för att söka efter information om ditt specialistområde? Kanske där de föredrog att göra sina inköp? Och om det var en plats som inte var bunden av geografiska gränser, d.v.s. att den kunde nås av människor från hela landet eller hela världen, hade det påverkat dig i frågan?

Och om du visste att det var där främst den yngre generationen befann sig, de som är framtidens storkonsumenter. Hade du velat befinna dig där?

“Young people love being on the internet. And anything young people love, that is the future.”

– Jack Ma, CEO och grundare av Alibaba

Vare sig du är ett etablerat företag eller om du är i uppstartsfasen, så har du troligtvis mycket att vinna på att ha försäljning på internet och dra nytta av de tekniker som idag finns tillgängliga.


Fördelar med e-handel

Flera försäljningskanaler

Under pandemin 2020 såg vi hur företag efter företag ändrade sin försäljning så att den även fanns tillgänglig online. Vi såg också att trots att det var en generellt nedåtgående ekonomi och nästan alla rapporterade om oroväckande försäljningssiffror, så var det visst inte alla det gick dåligt för. Många av de företag som redan innan pandemin var nischade på e-handel rapporterade istället ökade försäljningssiffror. Nu hoppas vi ju att det inte blir någon mer pandemi på ett tag, men en lärdom av detta är ändå; det är bra att ha flera försäljningskanaler!

Låt din hemsida jobba åt dig

Ett annat alternativ för att använda sig av internet på rätt sätt är att på din hemsida erbjuda något som blir möjligt tack vare att din hemsida får tänka åt dig. Det du tidigare har gjort manuellt kan du med rätt teknik istället låta hemsidan sköta.

Exempelvis har en av våra kunder möjliggjort att dess kunder själva kan bestämma den procentuella andel av sin beställning som de vill ha av en specifik kvalitetscertifiering. I en fysisk butik hade detta varit svårt att genomföra med enbart mänskliga resurser. Men här har vi ett exempel på hur man på ett enkelt sätt drar nytta av toppmodern teknik och låter hemsidan jobba åt dig. Läs mer om detta exempel i vårt kundcase Woody bygghandel.

Med e-handel kan du även lättare få information om dina kunder. Med rätt verktyg kan du få fram mycket statistik om vilka typer av kunder som besöker hemsidan och köper dina varor. Kanske kan du även ha en chatt med besökarna, få dem att signa upp för ditt nyhetsbrev eller kommentera produkterna – så har du skapat en kommunikationskanal till dina kunder. 

Om man inte själv är kunnig inom teknik och IT så kan det vara svårt att själv se vilka tekniker man kan dra nytta av för sin affärsidé. Sanningen är att det finns väldigt mycket redan utvecklat, som är ganska lätt att själv använda sig av. Om du har en ungefärlig bild av hur du vill att din business ska se ut, så tala med din IT-konsult för att få tips om vilka tekniker som kan användas för dina önskemål. 


Tips för att lyckas med sin e-handel

Gör det enkelt för dig själv

Börja enkelt! Du behöver inte planera för att göra om hela din verksamhet. Ett första steg kan vara att lägga ut några av dina produkter/tjänster på din hemsida, välja en betalningsmodell som passar dig och se vad som händer. Gör det lätt för dig själv och för kunderna.

Gör din e-handel till en trevlig plats, inte till en butik. Skapa en kundupplevelse

Internethandeln har vuxit i flera år, och den ser ut att fortsätta med det. Vi tycker helt enkelt om att kunna göra våra inköp via internet. Men, år 2020 handlar väldigt mycket om köpupplevelser. Gör din e-handel till mer än bara en plats att handla på – inred den, gör den till en trevlig plats att spendera tid på. Precis som när man tidigare inredde en butik eller designade ett varumärke för att differentiera sig och locka kunder bör man göra samma sak med handel över internet. Låt din hemsida spegla dig och din nisch. Skapa en plats på internet, inte en affär. 

När vi bygger e-handel använder vi oss av WooCommerce. Det är ett enkelt och användbart tillägg där användaren antingen kan designa mycket fritt, eller ta del av fördesignade teman. Prata med oss så berättar vi mer!

WooCommerce, e-handel
Tänk utanför de geografiska gränserna

Internet har möjliggjort en globalisering som nästintill tagit bort alla geografiska begränsningar. Inte nog med att vem som helst kan hitta din hemsida och lägga in en beställning. Det blir också allt lättare att sälja internationellt då den globaliserande utvecklingen gör att betalningsmöjligheterna ökar och fraktkostnaderna sjunker.

E-handel, näthandel

Detta gäller också med tanke på hur tillgången till internet blir allt större, även i länder som tidigare varit utan. Det förutspås på sikt att denna uppkommande kundgrupp kommer att bli väldigt viktiga konsumenter för världsekonomin. Med det så kommer frågan – kan du tänka större? Kanske finns det kunder även utanför de geografiska gränserna du i första hand tänkt dig?

Och du – kom ihåg att en e-handel behöver aldrig stänga för dagen. Låt försäljningen pågå även när du inte är närvarande.


Låga trösklar

Det har aldrig tidigare varit så enkelt att starta upp ett företag eller utveckla försäljningen som det är idag. E-handel är billigt med låga startkostnader och underhållskostnader.

Tekniken och arkitekturen finns redan

Då arkitekturen för att starta upp försäljning på internet redan finns tillgänglig underlättar det då man ska skapa nytt. Då andra redan har gjort det så finns det mallar på internet att följa.

Låga kostnader

Har man begränsade tillgångar finns det möjligheter att hålla nere kostnaderna. Att sätta upp en enklare hemsida kan man göra nästintill gratis. Jämför det med att utöka sin verksamhet genom att sätta upp en till fysisk butik eller anställa fler människor.

Har man sedan fått upp en hemsida så gäller det bara att få folk att besöka den. Vill man då använda marknadsföring och reklam så är det fortfarande jämförelsevis billigt på internet, jämfört med reklam i fysisk form eller t.ex. TV-reklam. På internet är det även lättare att rikta reklamen till den målgrupp som du tror passar ditt företag. Vill du enbart ha organisk trafik, alltså besökare som du inte betalat för, behöver du optimera din SEOprata med oss så hjälper vi dig.

Inga geografiska gränser innebär ett större antal möjliga kunder och mindre krav på din placering och ditt varulager

Geografiska gränser existerar inte på internet. Vare sig det handlar om att din målgrupp befinner sig långt borta, eller ifall din målgrupp finns på många olika platser, eller om du vill placera ditt varulager långt bort, eller om du inte ens vill ha ett fysiskt varulager, eller om du säljer en tjänst snarare än produkter – geografiska gränser existerar inte.

Tänk på det. Det innebär att du inte längre behöver betala höga avgifter för att ha din business i tätbefolkade områden, t.ex. Stockholm. Och du kan ha en bredare kundbas – inte bara de som bor i närheten av din verksamhet. E-handel ger dig en väldigt mycket större kundgrupp och mindre begränsningar i var du behöver befinna dig.


Sammanfattning

Handel över internet spås att bli ännu större, och med det kommer globaliseringen. Se till att finnas på internet där alla andra är, skapa dig en trevlig plats och inte en affär, låt hemsidan jobba åt dig. Och kom ihåg pandemin 2020 – och hur bra det då var att ha flera försäljningskanaler.

Använd dig av de tekniker som finns för att kunna frigöra tid för dig själv. Utvecklingen har gått jättesnabbt och det finns så mycket att använda sig av. Prata med din IT-konsult för att få tips! 

Trösklarna för att utveckla sin verksamhet eller starta en ny verksamhet är lägre än de någonsin varit. Det är inte dyrt att investera i e-handel och du kan spara mycket pengar i att inte vara bunden av geografiska gränser. Och – din e-handel behöver aldrig stängas för dagen, utan kan jobba dygnet runt helt utan din inblandning.


Vissa säger att butiksdöden kan leda till att småföretagare fått det svårare. Vi säger motsatsen. Det har aldrig tidigare varit så enkelt att starta upp ett företag som det är idag. Låt oss hjälpa till att förverkliga din idé!

En timmes kostnadsfri rådgivning

Vill ni ha inspiration eller veta vad som är möjligt? Kontakta oss på NewSeed så bokar vi in ett möte och diskuterar just era idéer. NewSeed förverkligar idéer.


Lund/MalmöGöteborgStockholmTelefon